“Yeni Ekonomi Kuantum Noroekonomi” üzerine…


Yeni Ekonomi Kuantum Nöroekonomi Kitabı - Haldun Soydal
Yeni Ekonomi Kuantum Nöroekonomi Kitabı – Haldun Soydal

Başlık biraz kafanızı karıştırdı değil mi? Açıkçası, kitabın adını gördüğümde benim de kafam karıştı ve biraz ürktüm fakat bir yandan da heyecanlandım. Kuantum, nöroekonomi gibi günlük hayatta pek kullanmadığım ve belki çok da zihnimde canlandıramadığım kelimelerden oluşan isim bende bu hisleri yarattı.

Haldun Soydal’ın Palet Yayınları’ndan yayınlanan “Yeni Ekonomi Kuantum Noroekonomi” kitabını okumayı aslında bilinçli seçmemiştim. Bir zorunluluk olarak okumam ve özetini çıkarmam gerekiyordu. İyi de olmuş. Hem keyifle okudum, hem de birşeyleri hatırlamam ve yeni bir şeyler öğrenmem için iyi bir fırsat oldu.

Kitaba ulaşmam biraz maceralı oldu. Çünkü, kitap mağazalarında ne yazık ki stokta bulunmuyor. Birçok yere sorduktan sonra internet üzerinden sipariş vermek üzere iken bir kitap mağazasında tesadüfen buldum. Kitap elime geçer geçmez okumaya başladım ve birkaç gün içinde altını çize çize okudum. Sadece altlarını çizmekle kalmadım altını çizdiğim konuları daha iyi anlayabilmek için internet üzerinden de ek araştırmalar yaptım. (Çok fazla kavram aktarıldığı için ek araştırmalar olmadan kitap okunduğunda kavramlar biraz havada kalıyor.)

Hazırladığım kapsamlı özete bu linkine veya sağdaki resme tıklayarak erişebilirsiniz. Fakat, yine de özetin özeti diyebileceğim ve kitabı şeklen ifade eden notları sizinle paylaşmak istiyorum.

Hazırladığım Kapsamlı Özet
Hazırladığım Kapsamlı Özet

Kitap, iktisat biliminin diğer bilimlerden ayrı düşünülemeyeceğinin ve bu nedenle de bilimsel gelişmelerden direk etkilendiğinin vurgulanması ile başlıyor. Ardından, iktisat bilimi dünyasında kabul görmüş olan teoriler paylaşılıyor. Bunlar “Klsaik”, “Neoklasik” ve “Modern” olarak kategorize edebileceğimiz üç akımın öncülüğünde geliştirilmişler.

Kuantum fiziğinin, nöroekonominin ve davranış bilimlerinin ekonomide yer bulmaya başlamasıyla iktisat biliminde bir devrim yaşandığı iafde ediliyor ve kitap boyunca, çeşitli bilimlerdeki ve kavramlardaki gelişmeler örnek verilerek bu devrimin ne olduğu açıklanıyor.

Kitap özellikle; Neoklasik iktisat akımının nasıl psikolojik faktörleri iktisadi modellerin dışında bıraktığını ve insanı rasyonel kabul ederek homo economicus tanımına sırtını dayadığını anlatıyor ve ardından da bu kabullerin yarattığı sıkıntıları paylaşarak modern iktisat akımının psikoloji, nöroloji, kuantum gibi bilimleri temel alarak nasıl geliştiğini ve temel görüşünü aktarıyor.

Kitabın I. bölümünde; konuya temel oluşturması için önce klasik iktisat ve neoklasik iktisat teorileri tanımlanıyor. Ve ardından modern (yeni) iktisada geçiş; gelişmeler ve kavramlar aracılığı ile aktarılıyor. İlgili tüm kavramlar açkılanarak, iktisat bilimine nasıl yansımasına dair fikir veriliyor.

Beyin - Nöron
Beyin – Nöron

Kitabın II. bölümünde; ise nöroloji, insan beyni ve insan beyninin işleyişi açıklanarak iktisat bilimi ile ilişkilendiriliyor.

Kitabın son kısmında Haldun Soydal’ın Türkiye’de yaptığı çalışmalardan örnekler veriliyor ve son söz ile kapatılıyor. Haldun Soydal’a göre üzerinde durulması gereken temel nokta; bilimsel devrimlerin, iktisat biliminin çehresini değiştirmesi ve böylelikle yeni bir paradigmaya doğru kaydırmasıdır. Kitapta anlatılan tüm bilimsel gelişmeler ve kavramlar (ör: belirsizlik, kuantum, kaos, nöroloji) yeni ekonomiyi şekillendirmektedir. Geleneksel iktisat kuramları yerini nöroekonomi kuramlarına bırakacaktır.

Bu değişim nasıl olacak ve iktisada ne şekilde yansıyacak hep birlikte göreceğiz.

Bir Cevap Yazın

