Dükkana Instagram geldi!


Bu uygulamayı çok seviyorum. Niye mi? Çünkü çok basit, çok hızlı ve çok keyifli. Uygulamayı açıyorsun, fotoğrafını çekiyorsun, bir filtre uyguluyorsun, bir başlık veriyorsun ve yüklüyorsun. Tüm işlem çoğunlukla 1 dakikadan kısa sürüyor. Evet. Bir iPhone uygulaması olan Instagram’dan bahsediyorum.

Instagram fotoğrafları ve sosyal ağı daha önce hiç olmadığı kolaylıkta ve keyifte buluşturuyor. Hem fotoğraf çekmenin, yaratıcı birşeyler yapmanın ve paylaşmanın zevkini yaşıyorsunuz hem de başklarının paylaştıklarına eşlik etmenin.  Bütün bunlar gerçekten de çok hızlı oluyor. Ne çektiğiniz fotoğrafa filtre uygularken, ne de çekilmiş fotoğraflar arasında dolaşırken bekletmiyor Instagram. Geçmişte başka uygulamaların saniyeler hatta dakikalarda yaptığı bu işlemleri saniyeden kısa sürede yapıyor. Bunun üzerine twitter’da olduğu gibi takip etme / takip edilme ve facebook’da olduğu gibi beğenme ve yorum girme özelliklerini ekleyin. Tabi sosyal ağlar ile de entegre çalışıyor.

Instagram ekranları ve iPhone 3 GS ile çektiklerimden birkaç örnek… (Tüm fotolar ise burada.)

    

   

Bu uygulamayı kullanmaya başlayanlar bir daha kolay kolay bırakamıyor. Kendimi de bu gruba dahil ediyorum. Instagram virüsten daha hızlı yayılıyor.  13 ayda 13 milyonun üzerinde kayıtlı üyeye ulaştılar. Şu anda sadece iPhone’da çalıştığını göz önüne alırsanız ileride nasıl bir noktaya gidebileceğini hayal edebilirsiniz veya belki de hayal edemezsiniz demem lazım. Bu kadar hızlı yayılım facebook ve twitter’da bile olmamıştı. En çok üye Çin’den gelmiş. İkinci sırada ise Japonya var. Zaten girdiğinizde göreceğiniz çekik gözlü insanların fotoğraflarının yoğunluğu direk dikkatinizi çekiyor.

Bir de Instagram’ın ve girişimcilerinin hikayesine bakalım.

Instagram kurucusu ve CEO'su Kevin Systrom
Instagram kurucusu ve CEO'su Kevin Systrom

Kurucları, Kevin Systrom (aynı zamanda CEO’su) ve Mike Krieger. Her ikisi de Stanford mezunu. Kevin ve Mike büyük firmalardaki stajlar ve kısa süreli çalışmalardan sonra (yetenekleri fark edildiği için teklifler almalarına rağmen) kendi şirketlerini kurmak için yola çıkıyorlar ve 2010 yılında Burbn isimli firmayı kuruyorlar. Foursquare benzeri konum tabanlı bir checkin – oyun servisi geliştiriyorlar. Aynı yıl 500.000 USD’lik bir yatırım da alıyorlar. Fakat, geliştirdikleri servisi beğenmeyen girişimciler servislerindeki birçok özelliği çıkararak sadece fotoğraf paylaşmaya odaklanmaya karar veriyorlar. Fotoğraf paylaşımına odaklanmaya karar vermeleri ise bir tesadüf değil. Çünkü her ikisi de fotoğraf çekmeyi, onları photoshop ile filtrelerden geçirip arkadaşları ile paylaşmayı seven kişilermiş.

Bu şekilde Burbn Ekim 2010’da Instagram’a dönüşüyor. Instagram’ın iPhone uygulaması kısmını 8 haftada geliştirip Apple App Store koymaları ile birlikte virus hızla yayılmaya başlıyor. Şubat 2011’de ise bir Venture Capital firması ve ve Twitter kurucularından Jack Dorsey’in de içinde olduğu bir grup yatırımcıdan 7 milyon USD yatırım alıyorlar. Şimdilik 7 çalışanları var. Ve henüz gelirleri yok. Kevin Systrom gelir modelini oluşturmaya çalıştıklarını fakat acele etmediklerini (7 milyon USD alınca öyle oluyor herhalde :)) söylüyor. Kısa vadeli hedeflerinde Instagram’ın Android işletim sistemli cihazlarda da çalışmasını sağlamak var. Uzun vadede ise fotoğraf ile sınırlı kalmayıp, “eğlence paylaşım platformu” olarak tanımladıkları Instagram’a videoyu da dahil etmeyi planlıyorlar. Internet’de okduğum yorumlardan bir kısmı; video paylaşmak pratik bir işlem olmadığı için kesinlikle başarısız olacağını, asıl dertlerinin firmayı büyütüp çok iyi bir fiyata satmak olduğunu söylüyor. Çok da mantıksız yorumlar değil hani.

Justin Bieber'in Instagram'a eklediği ilk fotoğraf. Justin oldukça kötü bir foto eklemiş ama olsun... Bir adımdır en nihayetinde.
Justin Bieber'in Instagram'a eklediği ilk fotoğraf. Justin oldukça kötü bir foto eklemiş ama olsun... Bir adımdır en nihayetinde.

Şimdiden Starbucks, CNN, Playboy (!!!), Buberry  gibi firmalar Instagram’da yerini aldı. Ünlüler de bu ortamı kendileri için bir iletişim kanalı olarak kullanmaya başladılar. Justin Bieber’in katılımı ve ilk fotoğrafını yüklemesi ile birlikte Instagram’da önemli bir trafik artışı (dakikada 50 takipçi) olmuş.

Popülarite önemli olsa da Instagram’da genel olarak çok elegan bir kullanıcı kitlesi var bence. Paylaşılan fotoğraflar, yapılan yorumlar oldukça seviyeli. Firmalar ise bangır bangır ürün tanıtımı yapmıyorlar. Onlar da daha çok paylaşım ve eğlendirme amacını güdüyor gibi göründüler bana.  Zaten çok da güzel bir komünite oluştu. Her ay yüzlerce şehirde Insta Meet adı verilen Instagram buluşmaları yapılıyor. Instagramer’lar fotoğraf keyfini birlikte yaşıyorlar.

İlginç bir not: Beşinci çalışanları bir mühendis değil. Komüniteyi yönlendirmek, eventleri oluşturmak ve bloglarına yazı yazmak ve destek vermek için bir Community Evangelist. Instagram’ın nereye kadar gideceğini, nasl gelişeceğini merak ediyorum. Bu arada keyifle kullanmaya da devam ediyorum.

Ek bilgi: Yakın zamanda geliştiriciler için API sundular. Bu API’ı kullanan http://web.stagram.com, http://ink361.com/, http://inkstagram.com, http://instaprint.me gibi birçok web sitesi çıktı. Kullanılabilecek sitelerle ilgili güzel bir derlemeye http://content.photojojo.com/websites/10-rad-new-instagram-apps-and-sites/ linkinden erişebilirsiniz.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s